Resor

12 dec 1991 - 4 jan 1992 Resan till Australien

Resan beställdes hos Tjäreborg. Vi var tvungna att åka till Stockholm för att betala resan. Samtidigt ordnade vi själva visum vid Australienska legationen.

Christer och Maria körde oss till Arlanda 19:00. Vi var sist i gruppen (vi var 18 st) som hämtade biljetterna. Planet (DC 9) avgick 20:30 till Köpenhamn. Vi fick själva sköta om bokningen i Köpenhamn. DC 767 var fullsatt och avgick 22:30.

Middagen serverades strax efter midnatt. Senare serverades det även frukost. Vi landade 18:10 lokal tid (svensk tid 1:10) i Singapore och skulle fortsätta 21:00 mot Sydney med Quantas DC 747 -400. Planet var 2 tim försenat och under väntetiden bjöd bolaget på förfriskningar i restauranten. Även här fick vi sköta om bokningen för att komma vidare. Under väntetiden hann vi träffa några av deltagarna i vår grupp bl a Rose Marie och Bosse från Örebro. Ganska snart efter starten bjöds vi på middag.

EastAustralia

Karta över östra delen av Australien.

Solen steg upp 06:00 lokal tid 21:00 svensk tid. Vi bjöds på frukost före landningen 08:00.

Sydney

I ankomsthallen möttes vi av reseledaren som körde oss i buss till hotell Novotel.

Hotellet var nybyggt och låg centralt i stan. Vi fick ett trevligt rum med bra utsikt över hamnen Darling och närmaste delen av stan. Vi hann att installera oss innan vi träffades för ett välkomstmöte med rundvandring i hotellets närmaste omgivning. Monorailtåget går precis utanför hotellet till centrum. Därefter blev det en kortare rundtur med buss samt en kortare promenad samt äta middag innan vi gick tidigt till sängs för att försöka sova igen tidsomställningen.

Nästa morgon började med en promenad till hamnen för en kort båttur till Operahuset.

Operahuset

Harbourbron med Operahuset

Operahuset med sina segelliknande takformer är en av Sydneys symboler. Byggnaden är ritad av dansken Jörn Utzon och är klädd med tegel från Höganäs.

Enskild promenad tillbaka till hotellet varunder vi passade på att handla en del småsaker. Kvällen avslutades med packning.

Canberra

Tidig avfärd mot Canberra 30 mils färd. Efter drygt en timma rast med besök på ett gammalt tehus för förfriskningar. Efter ytterligare en timma stannade vi vid Roy och Rubens fårfarm. Vi fick vara med vid fårklippning och vallning av fåren från hästryggen med hjälp av hundar. Det hela avslutades med barbeque. Efteråt matade vi känguruerna med överbliven mat. Favoritmaten var bröd och the.

KlippRay

Fårklippning.

Innan vi åkte till hotellet gjorde vi en rundtur genom Canberra som är Australiens huvudstad. På kvällen var det kallt utomhus.

WarMemorial

War Memorial Museum.

Återresan började med besök vid War memoral Museum från första världskriget (klart 1941), vid nya parlamentet samt besök uppe i telekommunikationstornet.

CanberraParlamentet

Parlamentsbyggnaden med en vacker parkanläggning.

Nästa stopp var vid en nedlagd guldgrävarstad. Man fick en uppfattning om det strävsamma liv guldletarna förde i "staden" Verksamheten hade pågått till 1961. Området hade restaurerats och vi försökte vår lycka som guldletare utan större framgång. Som avslutning serverades lunch utomhus i det kyliga vädret.

Sydney

Efter återkomsten till hotell Novotel gick vi ut till det närbelägna köpcentret för att handla och fick se en iceshow.

Förmiddagen shoppingtur i stan, 12:00 kryssningstur med katamaran under Harbour bridge förbi Operahuset till Sydneys förstäder där många av Australiens miljonärer bor och tillbaka. Eftersom vi hade medvind på återvägen drevs båten till huvuddel med seglen. Vi serverades lunchbuffe ombord och var tillbaka igen efter 2 1/2 timma.

Dagen avslutades med besök vid en opalfabrik. Det var veckan före jul med 25 plusgrader. Torg och många platser var smyckade med plastgranar, dekorerade med ljus och bomull. På flera platser fanns konstfrusna isbanor med uppvisningar.

Surfers Paradise

Nästa morgon åkte vi till flygplatsen för resa till Brisbane. Efter en timmas flygning möttes vi av vår nya guide för bussresa till Surfers Paradise. Färden tog 2 timmar till hotellet Ana. Hotellet ägs av ett japansk konsortium.

Övervägande delen av gästerna var japaner. Senare på dagen gjorde vi en rundvandring till fots för att lokalisera oss i de närmaste omgivningarna. Kvällen avslutades med en kortare shoppingtur.

Åska under natten. Åska med regnskurar flera gånger under dagen. Vi badade både i Stilla Havet och i hotellets pool. Det blev flera shoppingrundor i omgivningarna.

I Brisbane, vid floden, ligger djurparken Lone PineKoala Sanctuary.

Koalor

Koalor.

Två dagars safaritur med John Youing i minibuss. Våra medresenärer var en norsk familj med 10 årig pojke samt en dansk.

Vi startade 07:00 från hotellet och första stoppet blev efter 2 tim vid en lummig skogsdunge. Det var dags för en enklare frukost som John hade med sig. Under rasten underhölls vi med sång av cikadorna. Nästa gång vi stannade var vid en vingård där vi startade med en rundvandring inom anläggningen. Besöket avslutades med vinprovning.

På eftermiddagen stannade vi vid en stor parkeringsplats. Vi lämnade bilen och fortsatte till fots för att bestiga ett högt berg. som var 1000 meter högt. 200 m från toppen stannade dansken och Inga medan övriga fortsatte för att gå upp mot toppen och beundra utsikten. Det var mycket blåsigt med kraftiga kastvindar. Inga kastades omkull av en kraftig vind men som tur var lyckades hon hålla sig kvar så hon inte rullade nerför det branta berget. Dansken klarade sig för han var bredare än lång.

Några dagar senare var det ett sällskap som råkade ut för liknande olycka men hade inte tur utan rullade utför i de branta ravinerna och omkom.

Senare visade det sig att Inga brutit höger fotled. Inga hade en tuff och besvärlig promenad ner till bilen för stigen var inte bredare än för en person. Sedan vi kommit ner serverades lunch och John samlade ihop alla kylklamparna för att kyla ned Ingas fot.

Resan fortsatte till Tenderfield där vi fick tillgång till våra rum. Efter någon timma åkte vi ut till de närmaste omgivningarna. Vi besökte stans järnvägsmuseum. Inga satt kvar i bilen och när vi kom tillbaka frågade hon den norske pojken vad han tyckte om det och fick till svar det var icke världens sensation Resan fortsatte för att titta på känguruer.

Efter återkomsten till vandrarhemmet lyckades John övertala Inga att åka till sjukhuset. Under tiden vi väntade att läkaren skulle infinna sig röntgade sköterska foten. Det var ganska primitiva grejer men dom kunde konstatera ett brott på fotleden. När gipset torkat tog läkaren fram en borrmaskin med klinga och sågade upp gipset vid båda sidorna så foten skulle få plats att svälla. Sedan sa läkaren till Inga att hon skulle stanna kvar på sjukhuset under natten. Efter någon diskussion fick Inga lov att åka till vandrarhemmet men fick skriva på att hon gjorde det på egen risk.

Inga fick låna ett par kryckor av äldre modell. Hon fick deponera 25 Audollar som hon skulle få tillbaka vid återlämnandet. John ordnade senare återlämnandet. Sjukhusbesök var kostnadsfritt för australiensare eftersom dom hade stora sjukförsäkringar.

Efter tidig frukost startade vår återresa till Surfers Paradis avbrutet av kortare beskådande av sevärdheter samt lunch.

Termitstack

Undersökning av en termithög.

Vi beskådade bl a ett stort vattenfall men tyvärr var det ont om vatten så man fick inget begrepp om hur stor det var. Under vägen fick vi se en överkörd känguruer, som fortfarande levde. John stannade tog en yxa och slog ihjäl kängurun med. Efter återkomsten till hotellet ordnade reseledaren dels med rullstol samt besökstid vid sjukhuset nästa morgon. Vi åkte taxi till sjukhuset. Reseledaren följde med för att se att vi kom rätt! Läkaren ordnade nytt gips. Även detta besök var gratis. Vi behövde bara betala taxiresan. Efter återkomsten gjorde vi ett kortare besök i stan för att handla mat till helgen. På kvällen var det ordnat med gemensam julmiddag.

Återbesök på sjukhuset för kontroll. Sedan dom bättrat på gipset åkte vi tillbaka. Eftersom det var juldag var det mesta stängt så det var inte stor ide att gå ut på stan.

Vi tillbringade först någon timma vid poolen och satt sedan på balkongen för att fortsätta sola. Helt plötsligt ljuder brandlarmet! Tidigare hade det dagligen varit larm på närliggande hotell men det här var första gången på vårt hotell. Vi tittade ut i korridoren där det redan var andra som undrade vad som stod på. Hissarna fungerade inte och eftersom det i övrigt verkade vara lugnt gick vi tillbaka in på vårt rum och försökte ringa men telefonen fungerade inte. Efter en timma började hissarna fungera igen varför vi åkte ner för att ta reda på vad som stod på. I foatjen var det stor uppståndelse för de flesta hade utrymt hotellet och var på väg tillbaka. Det hade varit rökutveckling i ett förråd på 23 våningen men var strax avhjälpt. Vi hade inte varit saknade!

Till poolen, shoppingtur samt middag på stan.

Lars från Sundsvall hade åkt ner med gipsad fot kom och lånade Inga en svensk krycka klack mm. På kvällen gick vi tillsammans med RoseMarie och åt på en vietnamesisk restaurant.

Cairns

Tidig avresa till flygplatsen för att flyga till Cairn. För att komma ombord fick Inga och Bosse åka upp med varuhissen. I Cairns tog det lite tid innan dom fick fram en rullstol!

Vi bodde på hotell Tradewind. Det var ett lyxhotell med en vacker och prunkande park med både pool och bubbelpool. Vi hade vacker utsikt över Trinity Bay.

Inga skulle ha nytt gips ock reseledaren hade ordnat tid hos en läkare. Det visade sig vara en privatläkare så detta besök fick vi betala. Det var på promenadavstånd förbi akutmottagningen! Shoppingrunda på ett stort supermarket.

Kurandatrain

Kurandatåget

Busstransport till järnvägsstationen för en resa med det historiska 103 år gamla tåget. Det var en intressant resa genom gamla tunnlar över "primitiva broar". Det var många vagnar och i kurvorna kunde man samtidigt se både loket och sista vagnen. Vi gjorde även uppehåll för att beskåda ett stort vattenfall, nästan utan vatten.

Tågets ändstation var byn Kuranda. Mitt i byn låg en teater, där urinnevånarna "aboriginer" framförde en föreställning om sitt liv och sin kultur i djungeln. Efter föreställningen var det lunch med "inhemska" rätter.

Aborginteatern

Aboginteatern

Efter ett kortare uppehåll åkte vi färja över floden men vi hade ingen tur att få se några krokodiler. Efter promenaden i den tropiska regnskogen kom vi fram till bussen. Inga hade åkt med bussen bl a till vattenfallen som syntes bättre från bussen än från tåget.

Bussfärden fortsatte till världens största fjärilsfarm med ett otal olika vackra fjärilar Efter återkomsten till hotellet gick vi tillsammans med RoseMarie och Bosse på stan och handlade till kvällens festsupen. Denna avnjöt vi på RoseMaries och Bosses balkong. Strax före 12-slaget gick vi ner till poolen. Vi var inte ensamma utan det hade samlats mycket folk för att fira in det nya året i champange.

Barriärrevet

Nästa dag började med buss till hamnen, där vi gick ombord på världens största katamaran "Oscean Spirit". Resan ut till The Great Barrierrevet tog 2 timmar i svag motvind. Vi ankrade upp vid korallön Michaelmas cay med ett fantastiskt fågelliv. Ön var 200 m långt och 25 m bred. För att komma över till ön fick vi åka i en liten båt som hela dagen gick i skytteltrafik. För att kunna se på livet under vattenytan fanns en "ubåt".

Uboat

Ubåten

På sidorna under vattenytan var det fönster så att man kunde beskåda växt - och djurlivet när man satt på en bräda. Båten var så bred att det var plats för två personer på varje bräda. Just när vi höll på att sätta oss såg vi en stor ödla som dök förbi. Under rundturen såg mängder av olika fiskar.

Fiskar

Ombord serverades en läcker lunch. Återresan tog 2 1/2 timma. Vinden var mycket svag så det var därför som det tog tid och dom fick börja använda motorerna tidigare än vanligt.

Besök på taxfree butik. De inhandlade varorna plomberades i påsar som inte fick röras förrän vi var på flyget. När vi kom tillbaka till hotellet fick vi veta att ankomsttid till Arlanda var senare än vad det stod på biljetten. På kvällen gick vi ut för att äta. Vi fann en hel del små barer men längst in var det en som drevs av ett svenskt par! Middagen smakade utmärkt.

Ringde Christer om ändrad ankomsttiden samtidigt som Inga sa till att dom skulle ta med kryckor utan att säga orsaken.

Hemresan

Buss till flygplatsen och flyg med Quantas med mellanlandning i Darwin. I Singapore skulle vi byta till S A S. Direkt när vi lämnade planet kom personal från flygplatsen med rullstol och tog hand om Inga, satte en adresslapp på kavajslaget och talade om var hon skulle vara strax före avgången så dom kunde ta henne ombord före de övriga resenärerna.

Sistaetappen

Väntan på sista etapen.

I Singapore var uppehållet 4 timmar och vi fick själva sköta om bokningen för att få bordingcard. Vi fördrev väntetiden på bästa sätt.

När vi kommit ombord på SAS planet upphörde all service. Flertalet av kabinpersonalen var mycket otrevliga! Med undantag av en norska, som var yngst, hon kom med whisky under natten för att något döva värken. Stewarden påstod bl att vi skulle tagit ambulansflyg hem.

Efter en del skriftväxlingar bad till slut SAS om ursäkt och skickade en muta i form av ett pennset. Sträckan Singapore Köpenhamn tog 14 1/2 timma eftersom vi hade motvind. I andra riktningen hade vi medvind och då tog den bara 12 1/2 timma.

I Köpenhamn kom rullstolen så småningom. I planet till Stockholm fick vi bättre platser! På Arlanda fick vi själva hämta rullstolen! Christer, Eva och Maria var och mötte oss.