Resor

1990, Charterresa till Kina

En dag i början av februari fick vi se i tidningen "Land" att deras reseavdelning anordnade en resa till Kina. Vi ringde efter deras resekatalog och konstaterade att det fanns en rundresa i Kina med Hongkong för 21 000:- med helpension inkl dricka och avbeställningsskydd. Det stod i broschyren att det skulle vara högst 20 i gruppen. När Inga ringde för mer upplysningar fick hon veta att det var 16 anmälda så hon bokade oss omgående. Vi hade tidigare lite löst diskuterat med Valborg och Gunvald om att vi skulle åka till Kina. Efter bokningen ringde Inga till dem och talade om att vi bokat resa till Kina och att det fanns två platser kvar. Gunvald ringde och bokade dessa platser. Intresset för resan var stort så det blev 31 i gruppen varför det blev två reseledare som följde med.

Peking

Vi åkte gemensamt taxi till Arlanda. Efter lite hit och dit kunde vi checka in på gruppcheckin. Reseledaren kom bland de sista! Efter någon försening startade planet 17:35. Vi flög med Air China, som var generösa med presenter bl a nesseser med innehåll, tjocka strumpor mm. Eftersom vi flög österut gick solen upp redan 24:00. Det serverades både middag och frukost. Innan vi landade kunde vi se Kinesiska muren. Vi landade på Pekings flygplats 01:30 lokal tid 07:30.

KartaResväg

Karta med resvägen

De raka linjerna är vår resväg Peking - Qingdao - Shanghai - Xian - Kanton - Hong Kong - Peking. Vi flög alla sträcker utom mellan Kanton och Hong Kong där vi åkte tåg. Den krokiga linjen i övre vänstra hörnet markerar sträckningen av Kinesiska muren Avståndet mellan Peking och Hong Kong är längre än avståndet mellan Ystad och Trerikesröset. Avståndet mellan Xian och Shanghai är ungefär lika långt som Sverige.

Eftersom vi hade gruppvisum var det inte några svårigheter att passera tullen. Under vår vistelse inom Kina hade vi en guide, som följde oss hela tiden utom i Hong Kong. Han döptes till rundboyen och pratade engelska. Dessutom var det en lokal guide på varje plats utom i Peking, alla pratade engelska.

Bussen var framme vid hotellet 08:30. Det var ändrat så vi fick bo på Peace hotell, det var ett stort och snyggt hotell med 15 våningar. 12:00 samlades vi för att äta lunch. Frukosten åt vi på hotellet där vi bodde men övriga måltider fick vi äta på andra platser för att belastningen skulle fördelas lika. Till dagens restaurant var det 500 m promenad.

Matbordet

Vi placerades runt runda bord, som regel var vi 10 - 11 vid varje bord. På mitten av bordet fanns en glasskiva som gick att snurra runt. Maten och drickan ställdes på glasskiva, så det var bara att snurra på den tills man fick fram vad man önskade. Som bordsbestick fick vi pinnar att äta med. Dom som inte klarade av detta fick vanliga bestick. Efter lunchen fortsatte vi promenaden ytterligare några 100 meter. Vi passerade Förbjudna staden, Maos mausoleum, Folkets hus till Himmelska fridens torg.

HimmelskaFridensTorg

Himmelska Fridens Torg

Det var ettårsdagen av kulturevolutionens start. Överallt var det soldater så man fick inte gå var som helst. Inga och Valborg prövade hur långt dom kunde komma. Det tog inte lång tid förrän dom blev bortmotade av soldater.

ForbjudnaStaden

Förbjudna staden

Promenaden fortsatte till förbjudna staden. Vi passerade in genom ingången från Himmelska Fridens Torg. Förbjudna Staden byggdes 1408 - 20. Det var ett imponerande byggnadsverk och vi promenerade från södra delen till den norra. Sedan hade vi inte långt tillbaka till vårt hotell.

Nästa morgon startade bussen 09:00 mot Kinesiska muren. Vi stannade först vid en Minggrav. Det finns 13 gravar. Den första öppnades 1956, sedan kommer dom att öppnas med en grav per generation. Det var en utställning av föremål som man tagit upp ur graven bl a en stor vävstol med monterad varp av guldtrådar. Fotografera inne i salarna var förbjudet.

Efter lunch var det meningen att vi skulle åka till muren, men genom påtryckningar från gruppen fick vi åka tillbaka och gå ner i katakomberna. Detta ingick inte i planerna och busschauffören riskerade böter men vi betalade parkerings - och inträdesbiljetter genom insamling inom gruppen. Vi kom något försenade till Muren men vi hann att göra en kortare promenad på detta gigantiska byggnadsverk.

På återvägen till Peking stannade vi vid en fabrik som tillverkade emaljkrukor och smycken. Det var mycket imponerande att se hur omfattande och invecklad tillverkningen var.

Vi åkte direkt till Quinmen hotell och åt middag. Det var det hotellet där vi skulle ha bott. Jag tror inte att vi bytte ner oss! Direkt efter middagen gick vi till "Operan" där vi fick se en föreställning med folkspel, sång, musik och akrobater.

Avresa 09:00 för besök vid Himmelens tempel. Det var ett eko-tempel med höga murar i en rund cirkel, med bra eko! I mitten var det en plattform, som symboliserade att jorden är platt och att Kina ligger i jordens centrum. Efter lunch besök i kejserliga sommarpalatset. Det var beläget vid en konstgjord sjö och började anläggas på 1100 talet. 1860 brände engelsmännen och fransmännen ner anläggningen men det återbyggdes 1883. 1900 brände japanerna ner det men 1903 var det återuppbyggt enligt de gamla ritningarna.

KonstgjordaBåten

Konsgjorda båten

Vid stranden låg en konstgjord båt. Den var byggd på 1700 talet av sten, men överdelen var gjord av trä. Den var byggd för att kejsaren skulle kunna sitta på sjön och titta på månen. Båten kunde inte segla eftersom den var gjord av sten.

Qingdau

Middagen åt vi på flygplatsrestauranten. Planet till Qingdao gick 20:00 och var framme 21:30 och vi checkade på Stone Cliffs beach hotell.

Vi började dagen med ett besök hemma hos en bonde. Denna "brigad" bestod av 3000 personer. Varje hus var minst 60 m2 samt hade tillgång till en egen liten odling. Barnen gick 6 år i brigadens skola därefter 3 år i stansskola och sedan 4 - 5 år vid universitetet, som dom själva fick betala.

Brigaden hade 500 grisar, 1000 höns, egen skog till virke i möbelsnickerierna, 20 fabriker för förädling av bomull, tillverkning av svinfoder mm allt till försäljning. De styrande i brigaden bestämde allt t o m när en flicka skulle få ha barn, eftersom varje familj fick som regel bara ha ett barn var aborter fria. Att det var en av "pamparnas" hus vi besökte kunde man bl a se på standarden i badrummet.

Nästa besök var en fabrik där man tillverkade tavlor och dukar av snäckskal. Det var fantastiska konstverk som producerades.

Dagen avslutades med besök vid det berömda bryggeriet, samt besök i "Frendship store"-affären.

Vid kvällens middag serverades 33 olika rätter. Kvällen avslutades med en genomgång där reseledaren berättade om livet i Kina.

Vi startade dagen med en rundtur per buss. Vi stannade vid stranden för att se på sjöutsikten, tidvattnet var 3 m skillnad mellan ebb och flod. Vi kunde köpa pärlor, men en i gruppen betalade för lite så det blev dispyter innan dom kom överens.

KinaDraken

Draken

Nästa besök var vid ett fisketempel. Det var 60 trappsteg upp. På toppen hade man gjort en drake tillverkad av 6400 tomma ölflaskor. Utöver ett kortare besök på marinmuseet fick vi veta att man gjorde stora ansträngningar att utrota flugor och råttor. I staden rådde dessutom förbud mot hundar.

Shanghai

Vi anlände till Shanghai på eftermiddagen efter 2 tim flygresa. Vi checkade in på hotell Peace, ett gammalt förnämt hotell som låg vid The Bund, paradgatan vid floden. Det stora hotellet hade ett stort komplex på vardera sidan av gatan. Vid genomgången fick vi veta att översta våningen i hotelldelen på andra sidan gatan spelades dansmusik varje kväll. Bandet bestod av äldre pensionerade jazzmusiker.

När Valborg, Gunvald och vi kom till hotellet efter den sena middagen, beslöt vi att gå upp och titta på musiken. De äldre gentlemännen spelade för fullt men dansgolvet var helt tomt, nästan alla bord var upptagna, mest av japaner. Vi gick genast upp och dansade till orkesterns stora glädje när musiken slutade fick vi våldsamma applåder från publiken. Tyvärr var klockan redan 23:00 så dansen slutade efter två danser.

Sabeldans

Sabeldansen

Nästa morgon 07:00 gick vi ned till hamnen och fick vara med på morgongymnastiken. Vi fick bl a se sabeldans. När vi stod och beundrade dansarna kom ett par yngre män och började prata med oss. De hade varit lärare men var nu utan arbete. Dom bad att få klippa våra siluetter på papper. Efter fullbordat verk prutade Inga ned priset på arbetet till hälften vilket godtogs. Utöver våra siluetter fick vi även några andra konstverk.

Folksamlingen runt oss hade blivit ganska stor när några "höjdare" anlände och våra "vänner" skyndsamt måste försvinna.

Dagens resa startade 09:00. Shanghai har 12 milj innevånare och 5 milj av dessa har egen cykel. För att underlätta för biltrafiken råder cykelförbud på vissa gator 09:00 till 18:00 alltså den tid "folk" arbetar. Värsta rusningen var alltså över när vi åkte till dagens första besök vid en mattfabrik. Det var en imponerande anläggning där man tillverkade vackra mattor med mönster som tavlor.

KinaMuren

Tavla av muren

Vi gjorde senare besök vid diverse byggnationer och anläggningar bl a hur en synagoga förvandlats till fabrik.

Dagens utflykt avslutades vid "frendship store" innan det var dags att åka till hotellet för ombyte och iväg till annat hotell för middag samt besök på en cirkus.

Efter återkomsten till hotellet gjorde vi en kortare promenad i de närmaste omgivningarna innan vi gick upp till dansen. Orkester spelade för fullt utan att några par dansade. Bland åskådarna var en del från vår grupp som bara satt och pratade. Vi lyckades få igång så att i alla fall några var uppe på dansgolvet. Eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon samt att väskorna skulle vara packade redan på kvällen stannade vi inte kvar så länge.

05:45 nästa morgon träffade vi Valborg och Gunvald för att gå ut på kajen för att titta på morgongymnastiken. Solen hade inte gått upp ännu men det var fullt med folk på olika "stationer". Det mötte inget hinder att vi deltog på olika ställen. Vi letade efter våra "vänner" från gårdagen men vi kunde inte finna dem. Vi såg inte till någon sabeldans heller. Eftersom vi skulle åka tidigt hann vi inte stanna längre än till 06:15.

GymnastikVidMuren

Gymnastk vid muren

Xiang

07:30 avresa till flygplatsen. Planet avgick 09:35 och var i Xian 11:45.

Vi checkade in på Golden Flower hotell. Hotellet är ett joint - ventureprojekt med Kina - Amerika - Sverige. Hotellet är i lyxklass bl a är det i hela nedervåningen en massa bäckar med små öar med anläggningar t ex restauranter m m

Kvällens middag åt vi på en annan flott restaurant samtidigt som vi såg en trevlig show.

På morgonen serverades en superb frukost på en av "öarna". En i gruppen blev så fascinerad av det dignande frukostbordet så hon tog något steg bakåt för att se bättre! Hon tänkte inte på bäcken som hon hade bakom sig utan klev rätt ut i vattnet. Bäcken var bara några dm djup men hon satte sig så hon blev genomblöt. Hon gick upp på sitt rum och bytte om. En av personalen följde med och tog hand om de våta kläderna, försvann snabbt men var tillbaka efter 20 min med kläderna torra och nypressade. Tala om service!

Tidig bussresa till kejsare Shi Huang Dis grav. Xian var under mer än 1000 år huvudstad i Mittens rike. När kejsaren hade dött begravdes han tillsammans med hela sin levande arme.

Shi Huang Di ansåg att hans efterträdare skulle ha armen kvar levande att försvara sig med, därför lät han tillverka statyer av terrakotta i naturlig storlek av sin arme både soldater och hästar med olika utseende. Det tog 39 år att tillverka samtliga figurer.

TarakottaSoldater

Översiktsbild

Efter kejsarens död (för cirka 2200 år sedan) begravdes han tillsammans med sin terrakotta-arme.

1974 när två bönder grävde en brunn fann dom en soldat i lergods. Hans anletsdrag var så levande att dom trodde på trolldom.1990 hade arkeologerna grävt fram mer än tusen soldater.1976 var första visningen. Över hela utgrävningen har man byggt tak. Det var förbjudet att fotografera med blixt.

SoldatMedHast

Soldater med häst

På vägen tillbaka stannade vi vid de varma källorna vid Huaqing. Anläggningen hade varit kejsarens sommarstuga! Innan vi åt middag stannade vi till vid Vildgåspagoden.

Vid återkomsten till hotellet möttes vi av körsång Det var en del av personalen (ca 50), som var uppställd på en av öarna. Vi fick bl a höra några svenska sånger. Under tiden bjöds vi på svenskt kaffe och tårta.

KinaKoren

Körsångarna

Kanton

Tidig avresa till flygplatsen, Kina hade övergått till sommartid.

I Kanton checkade vi in på hotell White Swan. Detta var nog det bästa hotellet under hela resan bl.a. ett stort vattenfall i foajén.

Efter lunchen åkte vi till en porslinsfabrik och tittade på tillverkningen, bränningen och målningen. Det var utsökt kvalitet på det som tillverkades.

Middagen åt vi på en kinesrestaurant, vi fick bl.a. smaka på orm.

Under förmiddagen skulle vi besöka några fabriker. Vid utfarten från Kanton var vägen byggd i två våningar, när vi sedan kom ut till motorvägen måste vi betala vägskatt. Vi besökte både en keramik- och en sidenfabrik med många stora vävsalar. Vävstolarna var manövrerade med hålkort.

Efter lunch åkte vi på ett oförberett besök i en liten bondby, vi skulle leta efter bufflar! Vi fann inte några hemma för dom var på "semester "efter skördearbetet. Det var inte lika fint i denna by eftersom vi var oanmälda. Vi kunde dock konstatera att några av familjerna hade tv-apparater.

Efter middagen gick vi på en show. Det var en mannekänguppvisning.

Vid avfärden från hotellet ordnades med ett improviserat besök vid en skola. Lokalguiden tog oss till den skola där han själv hade barn. Det visade sig vara en speciell skola med höga fordringar att komma in. I viss utsträckning var det en internatskola. Skolan var över 100 år och hade1400 elever för 6 årsklasser. Det var 27 klasser som hade 6 - 7 lektioner/ dag och antalet lärare var 76. Efter en mycket trevlig genomgång fick vi tillfälle följa undervisningen i ett par klasser.

Efter besöket vid skolan åkte vi buss till järnvägsstationen. Vi stannade till vid en restaurant för att hämta lunchpaket, som vi skulle äta på tåget.

Under färden körde chauffören i fel fil och blev stoppad av polisen. Felkörningen kostade honom körkortet samt senare utredning. Som plåster på såren samlade vi in lite pengar åt honom.

Innan vi fick stiga på vår vagn skulle biljetterna kontrolleras, det var minst en kontrollant vid varje dörr. Eftersom vi hade gruppbilljett var det diskussion innan vi fick gå ombord. Det var 12 vagnar i tåget och hade en hygglig standard. Ombord på tåget var det ambulerande servering men eftersom vi hade vårt lunchpaket prövade vi inte vad tåget kunde erbjuda.

Hong Kong

Gräns och passkontrollen var efter det vi stigit av i Hong Kong. Det gick utan besvär.

Utanför möttes vi av Globetrotters representant, som tog oss till Empress hotell.

Vi hann ut på stan och konstaterade att det var vänstertrafik. Vi hann inte så långt innan vi blev överraskade av en rejäl störtskur så när vi kom tillbaka till hotellet var vi genomblöta.

Senare på kvällen gick vi ut igen för att se vad som fanns att köpa.

Under förmiddagen hann vi med två shoppingrundor åt olika håll innan det var tid för sightseeing.

LinbananPik

Linbanan

Vi åkte buss i tunneln över till Hong Kong-ön. Under rundturen hann vi bl a åka linbanan upp till högsta punkten men utsikten skymdes av dålig sikt. Vi såg några långa bostadshus, där man tagit upp hål rakt igenom husen för att andarna skulle ta sig igenom. Tala om skrock!

Efter shoppingtur i en lokal basar bar det iväg för avskedsmiddag på den flytande restauranten "Jumbo".

Tillbaka till hotellet åkte vi taxi. Efter återkomsten till hotellet gick vi ut på stan där Lennart skulle visa oss var han hade köpt sina klockor. Lennart fann inte någon försäljare utan gick hem efter ett tag. Vi fortsatte letandet. Många affärer hade redan stängt för kvällen eftersom det var ganska sent. Till slut fick vi tag på en som skulle ordna att vi nästa morgon skulle få tag på klockor. Det var lite bekymmer eftersom vi skulle åka ganska tidig.

Direkt efter en tidig frukost gick vi ut på jakt efter klockor. Det dröjde inte länge förrän vi fick napp. Vi visades in i ett stort affärskomplex ner i källarvåningen, där det var fullt med affärer. Vi gick in i skrädderiet där man så småningom plockade fram massor med klockor. Efter diverse prutande köpte vi sex stycken. På vägen tillbaks till hotellet fick vi flera erbjudande att köpa klockor, det var så dags men djungelradion hade verkat

Under flygturen till Peking hände inte något speciellt men standaren var inte lika hög på inrikesflyget så t ex var ryggstöden på stolarna inte fullt säkra att luta sig bakåt!

Efter ankomsten till Peking checkade vi in på samma hotell där vi bodde tidigare.

Till lunch fick vi smaka på den beryktade "pekingankan" men det var inte världens sensation!

Bevakning på "himmelska fridens torg" och närmaste omgivningar hade minskats varför vi skull få "besöka" Mao. Vi fick lämna kameror och väskor i bussen t o m damerna måste lämna sina handväskor.

Efter en kort rundtur runt sarkofagen förbi en "vaxdocka" åkte vi till flygplatsen. Det var ganska mycket folk men incheckningen gick smidigt och vi blev bara 30 min försenade med avgång 12:40.

Vi landade på Arlanda 15:00 där Maria och Eva mötte oss.

Så var vi tillbaka hemma igen efter mycket fantastisk och trevlig resa med många minnen!