Resor



Resa med Hurtigrutten, 6 - 8 juni

Inga och jag funderade många gånger på att resa med Hurtigrutten. Vi skaffade broschyrer från resebyrån i Karlstad. Något kom emellan så det blev inte någon resa.

När jag fyllde 90 år i höstas fick jag, bland alla andra presenter, en resa med Hurtigrutten av Christer Eva och Maria. Resan skulle ske våren 2008 och gå mellan Bergen och Trondheim.

Karta

Namnen anger hamn där båten lägger till under resan.

1830 - Före Hurtigrutten

Prins Gustav är det första ångfartyg som beger sig norröver. Folket på Lofoten blev vettskrämda av det rykande monstret, medan de festglada Tromsöborna tog emot båten med en stor välkomstfest.

Slutet på 1800-talet

Landet norr om Bergen var fortfarande en i stort sett okänd ödemark, dold av vilt hav, höga fjäll och bistert klimat. När kapten Richard With påstod att han skulle starta en expressrutt från Trondheim till Hammerfest , som skulle gå både dag och natt, sommar som vinter, med människor, post och frakt, var det inte många som trodde på vad han sa.

1893 - Den första seglatsen

År 1893 erbjuder den norska regeringen tre rederier möjligheten att starta linjetrafik på sträckan, men bara en av dessa ser att resan kan genomföras. Den 2 juni lägger ds Vesterålen ut från Trondheim och kapten With når Hammerfest på 67 timmar denna första tur - 20 minuter före tidtabell.

Emigrantresa till USA

Ingas farmors syster, Marta Kajsa med familj, beslöt på våren 1891 att emigrera till USA. Familjen bodde på föräldragården i Björksjönäs (15 mil norr om Östersund) och hade tre barn. Två döttrar födda 1881 och 1888 samt en son född 1890-10-04. Eftersom pengarna inte räckte till hela familjens resa fick äldsta dottern stanna kvar. Året efter fick hon följa med en annan familj från Tåsjö och kunde återförenas med familjen. Resan Till Östersund skedde med hästskjuts och tog tre dagar. Tågresa till Trondheim samt därefter båtresa till Hull med States & Allan Linies Kgl Post dampskibe. Familjens resa och vidare livsöden i Minnesota har skildrats i brev hem som finns bevarade i Björksjönäs.

Under vår resa funderade jag flera gånger på hur dom klarade båtresorna med ett barn som inte var ett år gammal?
Fanns det britsar där dom kunde sova?
Fanns det mat ombord eller var det bara vad dom hade med sig?
Hur vågade dom ge sig iväg?


Dagens resor och fartyg

Bergen - Kirkenäs - Bergen

Varje dag avgår en båt och resan tar Bergen - Kirkenäs sex dagar och Kirkenäs - Bergen fem dagar tillsammans 11 dagar. Personalen arbetar som regel två resor i sträck och är sedan lediga i 22 dagar. Det är alltså 11 båtar som finns någonstans inom området dag och natt varje dag året runt. I jämn rytm besöker båten de 34 anlöpningshamnarna. Oavsett vad klockan är lägger Hurtigrutten till och lämnar av och hämtar upp varor, människor och bilar. På några platser nattetid och på andra dagtid.

Antarktis

Under vinterhalvåret går ett antal längre och kortare kryssningar från Sydamerika till Antarktis.

Grönland och Spetsbergen

Under sommarhalvåret går ett antal kryssningar inom båda områdena.

Information

Broschyrer över resor utflykter samt fartygsbeskrivningar kan beställas hos Bengt-Martins AB Karlstad

M/S Nordkap

M/S Nordkap
Fakta
Byggår 1996
Längd 123 meter
Bredd 19,5 meter
Antal passagerare 691
Antal kojer 464
Antal bilplatser 45
Max fart 15 knop

På babords sida finns två portar. Den främre är för passagerarna och den bakre är för last och bilar. Inne i båten finns hiss att flytta last och bilar till nedre bildäck. Det tar ung 10 minuter att lasta/lossa en bil.

Lastning

Lastning

Resan till båten

Vår resa började den 6 juni 2008 på Nationaldagen. Båten skulle avgå 20:00 från Bergen. Christer hade bokat allt i god tid. Vi skulle vara på Arlanda för incheckning före 13:00. Christer hade bokat plats på långtidsparkeringen. Där var det många bilar men vi fann en plats nästan vid en busshållplats för bussen till terminalerna. Incheckning gick utan problem och planet landade i rätt tid i Oslo. På planet fick vi en mugg kaffe dessutom var det ett tillbud.

Väl framme i Oslo blev det lite spring i trappor innan vi kom från utrikeshallen till inrikeshallen för ny kontroll. Planet till Bergen var 30 minuter försenat vid avgången.

Vi hade inte fått några närmare anvisningar hur vi skulle ta oss till båten men vid informationen på flygplatsen fick vi en karta över Bergen samt anvisningar var flygbussen fanns och hur vi skulle gå för att komma till båten.

Utanför terminalen stod en flygbuss så det var bara att gå ombord. Resan kostade 80 norska kronor per person.

Vägen var smal och mycket krokig med många vägarbeten. I centrala Bergen var det biltullar, men turister behövde inte erlägga någon avgift för att köra i stan.

Bussen gick till Centrum i Bergen och vid en lämplig hållplats sa chauffören att vi skulle stiga av samt pekade åt vilket håll vi skulle gå samt att det skulle ta tio minuter att gå. Han nämnde också att det fanns en liten blå buss som bl a gick till Hurtigrutten. Han visste inte när och hur ofta den bussen gick. Vi litade inte på att ta bussen utan promenerade istället. Det tog minst dubbla tiden fast vi gick fort (norsk tid). Vi frågade några gånger om vägen och fick hjälp. Helt plötsligt såg vi en skylt Hurtigrutten och vi var nästan framme. Vi hade då gått cirka 1200 meter(enligt kartan).

Karta Bergen

Karta över centrala Bergen

Terminalen var en stor byggnad och i receptionen fanns personal. Vi fick våra dörrnycklar men vem som skulle bo i vilken hytt verkade oklart, men vi fick var sin nyckelbricka.

Nyckelkort

Nyckeln till hytten.

Jag skulle alltså resa med m/s Nordkapp och bo i hytt nr 390. Jag skulle resa från Bergen den 6 juni och anlända till Trondheim den 8 juni På brickan stod även vilka måltider som ingick under resan.

Brickan fick vi visa många gånger: Varje gång vi gick in i matsalen, När vi gick i land i Ålesund och när vi kom tillbaks (närvarokontroll).

Det var noga med hygienen för innan vi fick gå ombord skulle vi gnugga händerna med en vätska. Det gällde samma sak vid matsalen och på toaletten.

Det var inte rätt hur vi skulle bo så vi fick byta. Hytterna var lika. Det var snart ordnat.

Hytterna låg en på babords sida och en på styrbords sida. Båda låg nästan längsr bak i akter med en förbindelsegång längst bak. Hytten hade fönster så man kunde se ut. På ena sidan var en soffa. Längs sidoväggarna var det tre bäddar uppfällda. Det fanns toalett och dusch samt telefon och radio.

Resesällskapet

Resesällskapet framför båten.

Första dagen

Första kvällen serverades buffé 18:30 - 20:30. Bordsplacering var fri. Vi började leta efter ledigt bord när första stormen lagt sig och hade tur att finna ett som var ledigt med plats för sex personer. Det fanns mycket att välja på: bröd, smör, ost sill, lax, skaldjur, olika sorters pålägg, flera olika varmrätter samt som avslutning olika sorters tårtor.

Avgångstiden blev försenad med 30 minuter för att några hade försenats genom trassel med anslutningen. Vi hann äta innan båten la ut och gick upp på däck sju och hade tur att finna plats i panoramasalongen.

Det var intressant att se all trafik in och ut. En del små båtar låg stilla vid sidan av själva rännan. Vi upptäckte strax att de höll på att fiska och vi gissade att det måste vara torsk och spätta som dom försökte få upp (vi var för lång ifrån för att se vad det var trots att vi hade kikare).

Båten gick inomskärs i nordlig riktning. Solen stod något till vänster i färdriktningen och efterhand svängde den mera rakt fram för att försvinna 23:15.

Solnedgång

Solnedgång.

Vi kunde se solen gå upp igen 02:00.

Under större delen av resan fanns mycket bebyggelse. På många branta platser låg hus flera hundra meter upp. Hur tog dom sig upp och ner.?

På de flesta platserna fanns både vägar och broar.

Bergen

Utanför Bergen.

Vi kryssade runt flera större öar men ibland såg vi bara små toppar och det var bra djup för båten kunde passera mycket nära.

Fyr

Segelrännans markering.

Segelrännorna var märkta med små fyrar. Vid något tillfälle måste båten svänga kraftigt. Vi såg bara några av fyrarna för de längs bort doldes av ön.

Fyr

Små fyrar.

Första stoppet skulle vara Florö efter drygt sex timmar alltså 02:30. Vi gick till sängs ung 02:00 men det var svårt att sova för båten skakade. Skakningarna kanske berodde på att vi la till vid Florö under 25 minuter. Det blev kanske någon sömn i alla fall.

Andra stoppet var vid Målöy 04:30 under trettio minuter. Jag vaknade antagligen av skakningarna när dom la till. Jag tittade ut genom fönstret och såg då den mötande båten komma in i hamnen. Christer vaknade också. Vi beslöt att gå upp. Det var redan ett dussin före oss i salongen.

Andra dagen

Tredje stoppet var vid Torvik under 30 minuter alltså 07:30.

Torvik

Torvik, by med bl a fiskhall.

Fjärde stoppet var Ålesund under 45 minuter, klockan 09:00. Det var det längsta stoppet under resan där vi kunde gå i land. Vi visade vår bricka både när vi gick i land och gick ombord som närvarokontroll.

Ålösund

Ålösund.

Hundvakten

Hundvakten.

En staty med följande inskription:
Monument over Englandsfarerne.
Til minne om alle fra Norge, som for over Nordsjön til Storbritania under 2. verdenskrig. 320 personer miste livet under englandsfarten.

Ålesund förstördes av en stor brand 1904, 850 hus brann ner och 10000 människor blev hemlösa.

2008, den 26 mars, förstördes flera hus vid en rasolycka.

Den första kyrkan byggdes 1854. Kyrkan föstördes helt vid den stora branden 1904. Den nya kyrkan byggdes på samma plats. Grundstenen las av Kung Håkon 1906 Kyrkan är byggd i betong och ljus marmorsten från Nordmöre.

Gejranger

Karta

Karta över Storfjorden med Gejrangerfjorden längst ner.

Geirangerfjorden är placerad på UNESCO´s Världarvslista.

Från Ålesund till Geiranger tar färden inte fullt fyra timmar. (går bara sommartid) Första timman far vi rätt öster ut in i landet. Andra timmar far vi söder ut och är då ungefär där fjorden öster ut går till Tafjord

Vi fortsätter söder ut och efter ytterligare in timma delar sig fjorden. Söderut en kort sträcka når man Hellesylt. Vi fortsätter österut och efter flera smala och krokiga passager med många hänförande syner är vi framme vid vårt mål Geiranger.

By

En av många mindre byar.

Olivingruva i Robbervik.

Olivingruva i Robbervik.

En gård, flera hundra meter över fjorden.

Vattenfallet Sju Systrar. På ett ställe är det 380 meter fritt fall.

geiranger

Geiranger vid fjordens slut.

Härifrån startar extraturen med buss över fjällen till Molde där båten möter. Turen tar sju och en halv timma och kostar 1115 norska kronor.

Eftersom hamnen var för grund för större fartyg hämtades de som skulle med på turen med en mindre båt och fraktades till kajen där bussarna väntade.

Passbåt

Landstigning.

Bussarna startade färden uppför “örnevägen“ med många svängar och god utsikt över fjällen och vattenfallet de sju systrarna.

Örnevägen

Örnevägen.

När alla som skulle med på extraturen var i land gick vår resa tillbaka till Ålesund. Efter uppehållet i Ålesund fortsatte vår resa till Molde. Under uppehållet i Molde kom de som åkt extraturen tillbaka. Vid Molde mötte vi den sydgående båten. Ytterligare ett kort uppehåll vid Kristianssund innan Trondheim.

Tredje dagen

Jag vaknade vid 2-tiden och tittade ut genom fönstret och konstaterade att det regnade kraftigt. Somnade om och vaknade igen vid 5-tiden och då var det uppehåll. När vi kom kom till Trondheim sken solen.

Före hamnen passerade vi fästningen på Munkholmen.

Munkholmen

Munkholmen.

I början av 1000-talet byggdes ett Benediktinerkloster på holmen, ett av de två första i Norden. 1658 ändrades det till fästning och senare även till tullstation. I dag är det en populär badort och restaurang.

Munkholmen

Vy över Trondheim från sjösidan.

I staden finns en 18 meter hög staty som visar vikingakungen Olav Tryggvason som grundade staden år 997.

Trondheim

Karta över Trondheim.

I överkantens mitt i Hurtigrutan låg redan mötande båt vid kajen. Vår båt förtöjdes framför. Vi lämnade vår båt för sista gången för att gå markerad väg till busstationen söder om centralstationen. Där fanns redan bussen vi skulle åka med. Färden började med en rundtur i centrala delarna för att plocka upp fler passagerare. Vi passerade Nidarosdomen innan vi åkte norrut på E6 mot flygplatsen. I kartans nedre högra hörn ligger Kristiansstens fästning.

Kristiansstens

Kristiansstens fästning.

Fästningen byggdes efter den stora branden 1681. Den skyddade stan från svensk erövring 1718. Från fästningen är det en fantastisk utsikt över stan, fjord och fjäll. Tyskarna använde under ockupationen fästningen som förvaringsplats för de norska frihetskämparna.

Resten av hemfärde förlöpte normalt. Vi fick byta flyg i Oslo.

I bilen var det varmt för det var 25 grader och bilen stod i solskenet på parkeringen vid Arlanda.

Så var vi hemma efter en mycket minnesrik resa.